آشنایی با عناوین شغلی در حوزه مراقبت
انتخاب صحیح = بهرهوری مناسب
گاهی پیش میآید که افراد برای مراقبت از سالمند خود فرصت و یا توان کافی نداشته باشند و برای رفع این نیازدر جستجوی فردی مناسب و معتمد باشند. در چنین شرایطی برخی دست نیاز بهسوی دوستان و آشنایانی که پیشازاین دچار چنین وضعی بودهاند دراز میکنند یا درسایت های اینترنتی به دنبال مؤسسات خدماتی و یا پرستاری میگردند. بهر حال و با پایین آوردن استانداردها در شرایط اضطراری فردی برای رفع حاجت پیدا میشود ولی عموماً از نحوه انتخاب و عملکرد نیروها گلهمندهستند چراکه افراد معرفیشده متأسفانه نتوانستهاند بهدرستی به نیازشان پاسخگویند.
دلیل این امر را باید در عدم آشنایی افراد با مؤسسات و یا عدم دسترسی آنها به منابع قابلاعتماد و همچنین آشنایی با نحوه کار هرکدام از افراد مربوطه دانست . ما در اینجا برای آشنایی شما به تعریف دقیق هرکدام از عناوین شغلی پرداختهایم تا در شرایط خاص بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید:
پرستار :فردی است با تحصیلات دانشگاهی که دارای دانش و مهارتهای تجربی خاصی است . او عضوی از یک تیم درمان است که اغلب در مراکز درمانی مشغول بکار هست . این مراکز درمانی میتواند بیمارستانها ،کلینک ها و پاراکلینیک ها ، ادارات ، سازمانهای پرستاری و یا دانشکدهها را شامل شود
بهیار :عضوی از گروه پزشکی است که زیر نظر پرستار در امر مراقبت و درمان بیماران شرکت دارد .بهیاری بهعنوان یکی از شاخههای علوم و خدمات پزشکی آمیزهای است از دانش پرستاری،مهارت فنی و اخلاق و عواطف انسانی که در بیمارستانها،درمانگاهها،آسایشگاهها،اورژانس و مراکز درمانی به مددجویان ارائه خدمت میدهد
کمک بهیار: کمک بهیار بهعنوان بخشی از تیم مراقبت پزشکی است که تحت نظارت پرستار در دوران بستری بیمار در بیمارستان بهویژه دوران نقاهت به بیمار کمک میکند تا بهبودیافته و به چرخه زندگی بازگردد. آنها عموماً در مراکز درمانی و بیمارستانها وظیفه استحمام، دستشویی بردن،لباس پوشیدن،جابجایی، انتقال بین تخت و ویلچر ،گزارش وضعیت بیمار به پرستار، غذا دادن و اندازهگیری علائم حیاتی را بر عهدهدارند
مراقب یا مددکار سالمند:کسی است که با استفاده از دانش عمومی خود(علوم اجتماعی،روانشناسی،مشاوره،ادبیات و ارتباطات اجتماعی)و مهارت( تفریحات،بازیها و سرگرمیها،گردشگری،امور هنری) و بهکارگیری آن به شخصی که دچار کمتوانی جسمی شده و برای ادامه زندگی روزمره دچارمشکل شده است کمک میکند تا وی بتواند بر مشکلش فائق آید. او به فرد کمک میکند تا به درک محدودیتها و ظرفیتهایش بپردازد. انگیزههایش را درک کند و بحرانی را که در آن قرارگرفته است بشناسد و آن را حل کند . هدف مددکار از یکسو بازگرداندن فرد به چرخه زندگی است تا سالمند بتواند از سالهای باقیمانده عمر خود بهره کافی برده و به بستر بیماری نیفتد و از سوی دیگر به اعضای خانواده سالمند کمک کند تا آنها به دور ازهر گونه نگرانی و دغدغه به امورات شغلی و تحصیلی خود بپردازند و از این بابت آسودگی خاطر داشته باشند.
اصول اساسی مددکاری ازاینقرارند:
۱-اصل پذیرش یعنی مددکار بتواند مددجو را به صورتی که هست بپذیرد
۲-اصل رازداری که باعث اعتمادسازی بین طرفین میشود
۳-اصل مهربانی یعنی بتواند ارتباطی خوب و مؤثر با مددجو برقرار کند
۴-اصل شناخت فرهنگها یعنی باید از فرهنگها و خردهفرهنگها اطلاع کافی داشته باشد
۵-اصل قضاوت نکردن که اساس شکلگیری یک رابطه حسنه است
خدمتکار : فردی است فاقد دانش ولی الزاماً باید دارای مهارت در انجام کارهای منزل نظیر پختوپز و نظافت کلی و انجام نظافت شخصی سالمند مثل دستشویی بردن و یا تعویض پوشک باشد.
در اغلب موارد عموم کسانی که در نگهداری و تأمین نیازهای سالمند خود مستاصل شدهاند دنبال چنین افرادی میگردند که بتواند همه نیازهای سالمندشان را یکجا فراورده نماید . این افراد که عموماً مهاجر هستند به دلیل عدم آشنایی بافرهنگ خانوادهها نهتنها امکان فراورده کردن نیازها را درزمینهٔ های مورد انتظار مثل نظافت ، نحوه پذیرایی، آداب گفتوگو ، پختوپز و ….. را ندارند بلکه اغلب خانوادهها را به لحاظ فرهنگی ، اخلاقی، امنیتی دچار مشکل اساسی کرده و آنها را نسبت به دریافت خدمات مناسب بسیار بدبین میکنند
امروز خانههای سالمندان و یا مؤسسات خدمات سالمندی تنها امکان رفع برخی از نیازها رادارند و بهتر است خانوادهها با در نظر گرفتن این محدودیتها انتظاراتشان را تعریف و برای رفع هر بخشی از مؤسسات تخصصیتر استفاده کنند با این وصف توصیه میشود برای دریافت خدمات مراقبتی حتماً از مؤسسات معتبر که علاوه بر تعهد فرد اعزامی نظارت مستمر بر کار او دارند استفاده کنید.